HENRIK WERGELAND
OG JØDERNE
17. mai 1914
OG JØDERNE
17. mai 1914
Ifølge Norges grundlov av 17. mai 1814, var det
jøderne forbudt at opholde sig her. Vi
må dog ikke fortænke Eidsvoldsmændene i at de ga forbudet, da de under landets
daværende forhold og den knappe tid de hadde til at sikre landets frihet og
selvstændighet, hadde nok med sig selv, langt mindre med andre.
Men så indtraf det i 30 årene at en jøde ved navn
Leja, uvidende om forbudet, kom til landet. Han blev arrestert og dømt til 28
dages vand og brød. Dette blev for meget for den unge ædle digter Henrik
Wergeland, og han satte sig fore at dette forbud måtte ophæves. Han begyndte at
kjæmpe for vor frihet.
De som har læst, og vil læse Henrik Wergelands skrifter
om «jøden», «jødinden» og Norges konstitution om stortingsforhandlingen av 9.
september 1842, hvor hans forslag om at give jøderne adgang til riket, blev
behandlet; vil kunne se at han kjæmpet for os jøder, som en hærfører, dog ikke
med kanoner, zeppeliner og undervandsbåter med blodsutgydelse; men med sin pen
og de ædle følelser som gjennomstrømmet hans årer. Med disse ædle våben har han
bevæget Norges storting og det norske folk til at åpne sine porter.
Men
desværre oplevet han selv ikke at se seiren av sin mangeårige, tunge og
uegennyttige kamp, da han døde i 1845, og grundlovsforandringen foregik først i
1852; men om Henrik Wergeland er død, bør dog hans minde leve hos os jøder i
taknemmelig og kjærlig erindring.
Utenlandske jøder hædret hans minde ved at reise et monument på hans grav; men vi som nyder frugten av hans seier, hvad skylder vi hans minde? Bør ikke også vi hædre hans minde? og hvorledes?
Utenlandske jøder hædret hans minde ved at reise et monument på hans grav; men vi som nyder frugten av hans seier, hvad skylder vi hans minde? Bør ikke også vi hædre hans minde? og hvorledes?
Henrik Wergeland bar i sin barm grundstenen for alle
civilcerte folkeslags religioner og det er: Du skal elske din næste som dig
selv; men han har dog ikke elsket noget så helt som sit fædreland, og derfor
bør vi jøder også følge hans eksempel, og vise, om vi ere jøder i religion, hindrer det os ikke at være nordmænd i
nation.
Vi bør elske Norge som vort fædreland, istedet for det vi tabte.
Vor handel og vandel bør hvile på retfærdighetens grund, imotsat fald heter det
chilol hachem , (at bespotte Gud). Vi bør opdrage våre barn til nyttige og tro
borgere og agte dets love.
Når vi kan nyte landets goder og glæder, bør vi også
delta i landets sorger og ulykker. Vi bør også merke os, at vi er ansvarlige en
for alle og alle for en, og at dette er rigtig ser vi ofte.
Hvis en anden troesbekjender begår en feil eller en forbrydelse, berettes det at N. N i N. N. begik det og det uten angivelse av troesbekjendelse som en almindelig begivenhet; men er vedkommende er jøde, da kritiseres ikke bare gjerningsmanden, men alle jøder under et.
Hvis en anden troesbekjender begår en feil eller en forbrydelse, berettes det at N. N i N. N. begik det og det uten angivelse av troesbekjendelse som en almindelig begivenhet; men er vedkommende er jøde, da kritiseres ikke bare gjerningsmanden, men alle jøder under et.
Et eksempel: For en tid siden læste jeg i avisen at en søn av en
skibsreder i Bergen blev arresteret for at han fungerte som tysk spion. Han gav
tyskerne underretning om skibe som gik fra Bergen. Hvis vedkommende hadde været
en jøde, hvad vilde da pressen si om jøderne og Henrik Wergeland?
I senere tid høres også antisemitiske røster. Om
disse kommer fra nordmænd eller utlændinger eller om dette er av patriotisme er
tvilsomt, kanske helst misundelse; og disse takker Gud, hvis en jøde begår en
feil. Da får de vand på sin mølle.
Derfor
bør vi være dobbelt forsigtige i vor opførsel, og ikke gi stof til den
antisemitiske propaganda; men ved vor moralske opførsel gjøre dem tilskamme.
Da vil deres røst forstumme og Henrik Wergelands minde vil være hædret.
Leib Levin
17.mai 1914
Rjukan
Med takk til Irene Levin Berman for tilretteleggelse
Rjukan
Med takk til Irene Levin Berman for tilretteleggelse